Z dawnych akt USC – urodzeni w roku 1892

Jak wspomniałem w ostatnim odcinku, zdarzało się, że ktoś urodził się pod jednym imieniem, a umierał pod drugim. Skąd to się brało? Przyczyny bywały różne. Bywało na przykład tak, że na kogoś wołali w domu Jan, lecz w metryce miał napisane Stanisław. I tak też zapisane zostało w jego akcie zgonu, bo kto miał to poprawnie zweryfikować skoro ci, co posiadali na ten temat odpowiednią wiedzę, czyli rodzice, dawno już poumierali, a dokumentów pisanych w domach nie przechowywano, bo i po co, kiedy nikt nie umiał pisać ani czytać. Ksiądz również zwykle opierał się na ustnym przekazie świadków zdarzenia. Zresztą nikt nie przykładał do tego większej wagi, ponieważ praktycznie ani wiek, ani poprawne imiona naszych przodków nie miały żadnego formalnego znaczenia.

Należy przyjąć, że prawdziwe imiona pochodzą z akt urodzenia. Pomyłki mogą jednak dotyczyć płci dziecka.

W jednym z aktów urodzenia napisano: „okazał nam dziecię płci męskiej (…) dziecku temu na chrzcie świętym w dniu dzisiejszym nadano imię Franciszek”, natomiast we wszystkich późniejszych aktach ta sama osoba występowała już, jako Franciszka. Przytoczony przypadek, to ewidentny błąd księdza.

W aktach metrykalnych prawdziwe są również daty zdarzenia, czyli data urodzenia, ślubu, czy zgonu. Mogą one, co prawda odbiegać od rzeczywistości, ale tylko w nieznacznym stopniu. I tak na przykład 1 stycznia każdego roku „rodziło się” kilkanaście razy więcej dzieci niż w ostatnich dniach grudnia, co wynikało z rodzicielskiej potrzeby „odmłodzenia” dziecka.

Częstym błędem jest przenoszenie podanego wieku przy innej okazji na datę urodzenia. Nie można bezgranicznie ufać, że wiek przodka podany w aktach, jako świadka czyjegoś urodzenia, ślubu lub zgonu odpowiada prawdzie. Czasem rozbieżności bywają tak duże, że mogą prowadzić nawet do pomylenia gałęzi drzewa genealogicznego. Znane są przypadki, gdzie porównanie wieku danej osoby na podstawie różnych źródeł wykazywało różnicę ponad 10 lat. Dlatego dane dotyczące naszych przodków należy potwierdzać wieloma dokumentami w myśl zasady, że „jedno źródło, to nie źródło”.

Lp

Nazwisko i imię ojca
lub zgłaszającego

Imię i nazwisko rodowe matki

Imię dziecka

1 Banaszek Antoni Franciszka z Remiaszów Julianna
2 Burnita Wincenty Katarzyna z Wójcików Franciszek
3 Gąsik Jan Marianna z Borkowskich Anna
4 Hendzik Ignacy Marianna z Majów Franciszek
5 Jarzyński Mikołaj Marianna ze Ślędaków Józefa
6 Kowalski Jan Helena ze Swaczynów Ignacy
7 Kozieł Wincenty Katarzyna z Mazurów Stanisław
8 Leszek Kazimierz Karolina z Kowalczyków Jadwiga
9 Łuczywek Jan Katarzyna z Rozwadowskich Franciszek
10 Marciniak Antoni Agnieszka z Rozwadowskich Mateusz
11 Mazur Ignacy Józefa z Węgrzynów Michał
12 Michalczak Jakub Michalina z Leszków Marianna
13 Paruch Jan Agnieszka z Salamonów Franciszek
14 Paruch Józef Agnieszka z Peciaków Anna
15 Piech Marcin Zofia z Grytów Jan
16 Posim Sebastian Marianna z Rutkowskich Stanisław
17 Rozwadowski Michał Marianna z Mańkowskich Józef
18 Rybkowski Stanisław Marianna ze Smolaków Jan
19 Stelmasiak Jakub Józefa z Wójcików Karolina
20 Szulej Stefan Katarzyna z Nakoniecznych Karolina
21 Walkowiak Walenty Katarzyna z Szacunów Michał
22 Wójcik Franciszek Marianna z Wójcików Stanisław
23 Wójcik Ignacy Rozalia z Paruchów Stanisław
24 Wójcik Ignacy Marianna z Jędrejków Katarzyna
25 Wójcik Jan Agata z Dudków Karolina
26 Wysmólski Kacper Katarzyna z Gąsików Marianna
27 Zawadzki Paweł Agnieszka z Bedów Grzegorz
28 Nazwisko nierozczytane ? ?

Dziś prezentujemy akt urodzenia Franciszka Parucha, jednego z najzamożniejszych mieszkańców Bogucina okresu międzywojennego.

Paruch

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podaj wynik działania * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.